αποστασίας το ανάγνωσμα…

1sdfsdfsdf96

Ξαφνικά επανήλθε στην επικαιρότητα δια στόματος του αντιπροέδρου της κυβερνήσεως μια ορολογία ξεχασμένη στην πολιτική ζωή του τόπου.. η έννοια της αποστασίας. Η Ελλάδα διατηρεί στη συλλογική της μνήμη έντονα μια ιστορική αποστασία, εκείνη του 1965. Με τον όρο Αποστασία ή Ιουλιανά αναφέρεται στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας η περίοδος πολιτικής ανωμαλίας που ακολούθησε την αποπομπή της κυβέρνησης του Γεωργίου Παπανδρέου στις15 Ιουλίου 1965 έως την επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών. Μετά την παραίτηση Παπανδρέου σχηματίστηκαν κυβερνήσεις από μέλη της Ενώσεως Κέντρου παρά τη σφοδρή αντίθεση του αρχηγού της Γ. Παπανδρέου και της πλειοψηφίας των βουλευτών της. Οι πρωθυπουργοί και υπουργοί αυτών των κυβερνήσεων, καθώς και οι βουλευτές της Ε.Κ. που τελικά στήριξαν αυτές τις κυβερνήσεις χαρακτηρίστηκαν αποστάτες, καθώς υπήρχε η εντύπωση σε πολιτικούς, δημοσιογράφους αλλά και ιστορικούς ότι η στήριξη που παρείχαν δεν πήγαζε από πολιτική ή ιδεολογική συμφωνία, αλλά ήταν προϊόν χρηματισμού και υποσχέσεων για ανάληψη κυβερνητικών αξιωμάτων.

Σημειώνεται ότι η ΕΚ είχε κερδίσει τις εκλογές του 1964 με το απίστευτο ποσοστό του 52% λαμβάνοντας 171 έδρες, έχοντας έτσι νωπή και βροντερή την εντολή του ελληνικού λαού να κυβερνήσει τον τόπο.

Μετά το 1965, την επιβολή της δικτατορίας και εν συνεχεία τη μεταπολίτευση ο Κ. Μητσοτάκης έφερε βαρέως το στίγμα του αποστάτη, γεγονός που φρόντιζε τακτικά και μας υπενθύμιζε σε κάθε αποστροφή του λόγου του ο αείμνηστος Ανδρέας Παπανδρέου. Ο Μητσοτάκης αν και  προβεβλημένο στέλεχος των Κεντρώων, υπουργός και εξαιρετικά προσφιλής του Γεωργίου Παπανδρέου, και ενδεχόμενος διάδοχος του, πρωτοστάτησε στην αποστασία ανατρέποντας τον πολιτικό του μέντορα. Μια πράξη που η δημοκρατική παράταξη δεν του συγχώρησε ποτέ.

Επειδή όμως η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα, ο Κ. Μητσοτάκης ιστορικά ξεπληρώθηκε με το ίδιο νόμισμα σε μια καρικατούρα αποστασίας με προεξέχοντα τον σημερινό πρωθυπουργό Α. Σαμαρά. Το όχι και πολύ μακρινό 1993, τον τόπο κυβερνά η ΝΔ με μόλις 151 βουλευτές, ελέω και του εκλογικού νόμου της εποχής (απλή αναλογική συν ένα). Ο Μητσοτάκης ως πρόεδρος της κυβερνήσεως προωθεί το νεαρό πουλέν του Α. Σαμαρά και τον τοποθετεί στο νευραλγικό και πολύ απαιτητικό υπουργείο εξωτερικών. Μια επιλογή που φαντάζομαι μέχρι και σήμερα μετανιώνει.

apollan1

Είναι η εποχή που ο Α. Σαμαράς καλεί όλους τους βορειοηπειρώτες να έρθουν, να επισκεφτούν την Ελλάδα, ανοίγοντας τα σύνορα, προκαλώντας το πρώτο μαζικό τσουνάμι «παράνομης» μετανάστευσης, την οποία σήμερα στηλιτεύσει αν και πρωταίτιος της. Ο εξαθλιωμένος οικονομικά λαός της Αλβανίας, ιδίως μετά την πτώση των κομμουνιστικών καθεστώτων από το 1989 και μετά, ζει σε μια χώρα με ποικίλα προβλήματα και αναζητεί μια διέξοδο ελπίδας. Παράλληλα στο γενικότερο σκηνικό κατάρρευσης των κρατικών δομών πολλοί βαρυποινίτες κατάδικοι έχουν είτε δραπετεύσει είτε αφεθεί ελεύθεροι από τις αλβανικές φυλακές. Όλος αυτός ο κόσμος, ο ετερογενής στη σύνθεση του, φτωχοί άνθρωποι στην πλειονότητα τους και κάποιοι φυλακόβιοι εγκληματίες,  βρίσκει στην Ελλάδα μια ελπίδα για  δουλειά και κάποιοι προοπτική για εγκληματική δράση.

Ο φιλόπατρις όμως Α. Σαμαράς θέλησε να προσφέρει και άλλη μια υπηρεσία στον τόπο. Αφού ως ΥΠΕΞ συναίνεσε στη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, θέλησε να αναβιώσει το μακεδονικό αγώνα, παριστάνοντας εαυτόν ως μακεδονομάχο. Η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, πέραν των ποικίλων σε βάρος μας γεωπολιτικών και στρατηγικών συνεπειών, είχε και ακόμα μια, μια επαρχία, κρατίδιο του άλλοτε ενιαίου κρατικού μορφώματος, τα Σκόπια όπως μέχρι σήμερα τα αποκαλούμε, διεκδικούσε το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζεται στις διεθνείς της σχέσεις ως Μακεδονία, όπως επί σειρά ετών έπραττε στο εσωτερικό της Γιουγκοσλαβίας.

Η Ελλάδα χειρίζεται με παροιμιώδη πανικόβλητο ερασιτεχνισμό και χοντροκομμένο εθνικοπατριωτισμό το θέμα, ολισθαίνοντας ουσιαστικά σε ρόλο κατηχητικού διδασκάλου, μετατρέποντας ένα πολιτικό ζήτημα σε μάθημα ιστορίας για τους ξένους υπουργούς και ηγέτες, ρωτώντας απλοϊκά αν ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν Έλληνας ή όχι. Μια απάντηση που όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια και ιστορικοί του κόσμου έχουν προ πολλού δώσει, πέραν πάσης αμφισβήτησης, απατώντας καταφατικά.

Έτσι ένα αμιγώς πολιτικό ζήτημα, αντί να ξεδιπλωθεί στη σκακιέρα της διπλωματίας, των διεθνών σχέσεων και συμμαχιών (πχ κοινό μέτωπο με Βουλγαρία που θεωρεί τους κατοίκους των Σκοπίων Βουλγάρους) μετετράπη σε ένα ιδιότυπο μπραν εφερ ιστορικής γνώσης και πατριωτισμού ανάμεσα στην θυμωμένη μεγάλη Ελλάδα και την φτωχή μικρή χώρα με τις γνωστές συνέπειες έως και σήμερα.

Στις διαπραγματεύσεις της εποχής, διαφάνηκε η πιθανότητα επίλυσης της κρίσης με τη χρήση μιας σύνθετης ονομασίας με γεωγραφικό προσδιορισμό πχ Άνω Μακεδονία, λύση την οποία προέκρινε και αποδεχόταν ο τότε πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης. Ο Αντώνης όμως αρνήθηκε σφόδρα να συναινέσει σε μια τέτοιου είδους διευθέτηση της κρίσης, πουλώντας επικοινωνιακά αυτό που μέχρι σήμερα ξέρει καλά, ευχολόγια χωρίς αντίκρυσμα, φτηνό λαικισμό, μεγαλοστομίες και κούφιες υποσχέσεις φιλοπατρίας.

Συνέπεια της στάσης του, επήλθε η πλήρης ρήξη με την κυβέρνηση και τον Μητσοτάκη προσωπικά,  απομακρύνθηκε από το ΥΠΕΞ, αποχώρησε από το κόμμα της ΝΔ και εν συνεχεία ίδρυσε την ΠΟΛΑΝ στρατολογώντας αρκετά γαλάζια στελέχη της εποχής πχ Νικήτας Κακλαμάνης. Εν τέλει με την αποχώρηση του βουλευτή Συμπιλίδη από τη Νέα Δημοκρατία οδήγησε στην απώλεια της δεδηλωμένης προς την κυβέρνηση Μητσοτάκη προκαλώντας την πρόωρη χρονικά ανατροπή της. Κάπως έτσι συνοπτικά η μεταπολίτευση έζησε μια μίνι καρικατούρα αποστασίας, που ευτυχώς δεν οδήγησε σε δικτατορία αλλά σε εκλογές και επάνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία.

Είναι το λιγότερο αστείο σήμερα, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, συνεργάτης του «αποστάτη» του 1993, να εγκαλεί για αποστασία τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ υπό το φόβο πτώσεως της κυβέρνησης. Φαντάζομαι στα μάτια του έντρομου Βαγγέλη και το άρθρο 120 παρ. 4 ( 4. H τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Eλλήνων, που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία.») φαντάζει προβοκατόρικο, επικίνδυνο που προσκαλεί σε αποστασία.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s